Ο ναός του Αγίου Κωνσταντίνου στο Αβδού Πεδιάδος, είναι ένας μονόχωρος καμαροσκεπής ναός. Στο εσωτερικό του είναι κοσμημένος με τοιχογραφίες των αγιογράφων αδελφών Μανουήλ και Ιωάννη Φωκά, σημαντικών εκπροσώπων της κωνσταντινουπολίτικης τέχνης στην Κρήτη.
Εσωτερικά και δίπλα από την είσοδο το ναού υπάρχει κτητορική επιγραφή του αναφέρεται το έτος 1445 και γίνεται μνεία του βυζαντινού αυτοκράτορα Ιωάννη Η΄ Παλαιολόγου (1425-1448). Στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας κοσμείται με παράσταση του Χριστού Παντοκράτορα, ενώ πιο κάτω εικονίζονται οι Συλλειτουργούντες Ιεράρχες Βασίλειος και Χρυσόστομος. Στο ανατολικό μέτωπο παριστάνεται η Φιλοξενία του Αβραάμ, πλαισιωμένη από τη σύνθεση του Ευαγγελισμού (Θεοτόκος - Αρχάγγελος Γαβριήλ). Την καμάρα του ιερού καταλαμβάνουν οι παραστάσεις της Ανάληψης και της Πεντηκοστής καθώς και τα Εισόδια.
Στην καμαρωτή οροφή του κυρίως ναού απαντούν στα άνω διάχωρα Ευαγγελικές σκηνές (Υπαπαντή, Εις Άδου Κάθοδος, Σταύρωση, Μεταμόρφωση, Ίαση του Τυφλού) και στα κάτω σκηνές από το συναξάριο του Αγίου Κωνσταντίνου. Στο βόρειο και νότιο τοίχο εικονίζονται ολόσωμοι μετωπικοί Άγιοι. Στο δυτικό τοίχο υπάρχει νωπογραφική παράσταση της Κοίμησης της Θεοτόκου, έργο του Ιωάννη Φωκά, και σκηνές από την παράσταση της "Μελλούσης Κρίσεως". Η τεχνοτροπία των Φωκάδων χαρακτηρίζεται από μια τάση ακαδημαϊσμού που εντοπίζεται στη λιτότητα, την ηρεμία και την ισορροπία των συνθέσεων. Τα στοιχεία αυτά τους κατατάσσουν ανάμεσα στους άμεσους προδρόμους της Κρητικής Σχολής του 15ου και 16ου αι.
Οι τοιχογραφίες του μισοκαταστρεμένες χρονολογούνται από το 1446. Στο βορινό τοίχο του ιερού υπάρχει τοιχογραφία που παριστάνει την Ανάληψη. Η Παναγία φορεί μαφόριο μελιτζανί και οι Άγγελοι που την παραστέκουν, άσπρο και κίτρινο. Οι μορφές είναι ψηλές και κομψές. Στην αψίδα εικονίζονται οι Ιεράρχες, στον τοίχο του ιερού οι μεγάλες μορφές του Αγίου Γρηγορίου, του Αγίου Νικολάου και η νεανική μορφή του Αγίου Φανουρίου, στη θέση του Διακόνου με ανάλογη στολή. Στον δυτικό τοίχο παριστάνεται η Κοίμηση της Θεοτόκου, κάτω αριστερά ο μεγάλος Αρχάγγελος και δεξιά σκηνές από την κόλαση (γυναίκες με φίδια). Στα πρόσωπα ο λεγόμενος κρητικός τρόπος φωτισμού με μικρά άσπρα φώτα. Οι μορφές, κομψές και ψηλές, παρουσιάζουν μεγάλη συγγένεια με τις κρητικές εικόνες του 16ου αιώνα. Στη σωζόμενη κτητορική επιγραφή στον δυτικό τοίχο, μνημονεύονται ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Ιωάννης ο Παλαιολόγος, ο ευλαβέστατος ιερέας Μανουήλ, η θυγατέρα του Μαρία και οι Ζωγράφοι Μανουήλ και Ιωάννnς της αρχοντικής οικογένειας των Φωκάδων. Η επιγραφή αυτή αναφέρει:
+ Ανακαινίσθι και ανιστορίθι ο θείος και πάνσεπτος ναός των αγίων Θεοστέπτων βασιλέων και εισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης δια συνδρομής και εξόδου κόπου και μόχθου του ευλαβεστάτου ιερέος ... Μανουήλ (;) ... της θυγατρός αυτού Μαρίας επί της βασιλείας κυρού Ιωάννου του Παλαιολόγου
...... ς)ΝΑ Σεπτ[εμβρίου] β'.,αυμς
και παρακάτω με μικρότερα γράμματα:
δια χειρός καμού α[μαρτωλού] και ατέχνου Μανουήλ και Ιωάννου των Φωκάδων, εύχεσθε υπέρ ημών δια τον Κύριον αμήν αμήν.
Ο ναός επισκευάστηκε και εξωραΐστηκε αρχές της δεκαετίας του 50 από τον Εμμανουήλ Κ. Γραμματικάκη.
Αρχιτεκτονική: Μονόχωρος καμαροσκεπής ναός
Χρονολόγηση: 1445 μ.Χ.
Τοποθεσία: Αβδού κοντά στο φράγμα Αποσελέμη
Ημερομηνία Εορτής: 21η Μαΐου
Αγιογραφίες: NAI
Προσβασιμότητα : Εύκολη πρόσβαση από αγροτικό δρόμο
Επισκεψιμότητα: Ανοικτά